یادداشت/
ضرورت خدماتدهی تعمیرگاههای اختصاصی
بازار لوازم یدکی خودرو در کشور ما با شیوه خدماتدهی بازارهای لوازم یدکی دنیا متفاوت است. در سایر کشورها اینگونه است که هر خودروسازی تعمیرگاه ویژه خود دارد و قطعات برای بازار لوازم یدکی از خط OES وارد بازار میشود.
به گزارش خودروکار، برای مثال، فردی که خودرو بنز دارد برای دریافت خدمات آن به تعمیرگاه بنز مراجعه میکند. در نتیجه، هر خودرویی تعمیرگاه خاص خود را در اختیار دارد.
با شرایطی که امروز بر کشور ما حاکم است بازاریاب در زمینه خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی بیشتر به دنبال منافع بوده و حتی برای سود بیشتری مبادرت به واردات برخی قطعات بیکیفیت میکند. در نتیجه، شاهد هستیم افراد سودجو قطعات بیکیفیت را از آسیای دور وارد و در بازار لوازمیدکی کشور توزیع میکنند که متاسفانه تولیدکننده و مصرفکننده هر دو آسیب میبینند.
آنچه در این بازار اتفاق افتاده مسئله قاچاق بوده که نابسامانیهایی را منجر شده است و متاسفانه تا امروز نتوانستهاند با این معضل مقابله و آن را ریشهکن کنند.
امروز لازم است نظارت جدیتری روی بازار داخل داشت و نباید اینگونه باشد که کالاهای قاچاق و بیکیفیت بهراحتی وارد و به مصرفکننده عرضه شود. البته این فرهنگ که مصرفکننده خودرو ارزان، به دنبال قطعات ارزانقیمت نیز هست خود به بیشتر به این مسئله دامن میزند. فروشنده، فروشگاهداران، بنکداران و تمام کسانی که قطعات را به مشتری عرضه میکنند باید در اطلاعرسانی درست عمل کنند تا چنین فرهنگی تغییر کند.
اقدامهای نادرست منجر میشود تا مسئله ادامهدار باشد و به کل اقتصاد کشور آسیب برساند. درحالحاضر رقم کمی از فروش مربوط به قطعات داخلی است اما در بازار دنیا اینگونه نیست زیرا تا ۸۰ درصد خریداران برای سرویسدهی به تعمیرگاههای ویژه هر خودرو مراجعه میکنند و نسبت به این تعمیرکاران اعتماد کامل وجود دارد.
اگر ما نیز اینگونه عمل کنیم پیشرفتهای مناسبی در خدمات خواهیم داشت. به طور نمونه، امروز ایساکو قطعاتی که برای سرویسدهی و خدمات در تعمیرگاههای خود استفاده میکند در کنترل دارد و از سیستمهای مختلف میگذرد. امروز انتظار مصرفکنندگان از کیفیت خودروها افزایش یافته و باید در این زمینه جدیتر کار شود.
محمد شهپریمطلق - عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/